mandag 14. november 2022

Gode spørsmål trenger gode svar

Skredinstruktørene i Midnight Sun Mountain Guides er invitert til gjennom vinteren å bidra med tanker omkring tema: "Tryggere ferdsel i vinterfjellet med fokus på snøskredutfordringer"

Først ut er Ola-Morten Kristoffersen.


En smilende Ola-Morten; her sammen skredkursdeltakere 2022.

Hvorfor spørsmål dukker stadig opp. Det er et betimelig i mange sammenhenger. Noen ganger kan det kjennes ut som de blir stilt for ofte, andre ganger kunne de med fordel vært stilt mer.

I denne sammenhengen ønsker jeg å belyse spørsmålets betydning i alpin vinterferdsel. Hvorfor gå på tur? Hvorfor gå på tur akkurat i dag? Hvorfor planla jeg akkurat den ruta? Hvorfor kjørte jeg akkurat den linjen? Hvorfor snudde jeg? Hvorfor snudde jeg ikke? Jeg kan stille “hvorfor” spørsmål i det uendelige! Gode spørsmål krever gode reflekterte svar. En ting er sikkert, vi blir aldri utlært i snøskredfaget. Vi må aldri stoppe å være nysgjerrig. Med det som utgangspunkt har man gode muligheter til å tilegne seg ny kunnskap.

Når det kommer til kunnskap er det mange  måter å tilegne seg den på. Verdt å nevne er «Den lille snøskredboka»  og  «skikompis».  Lettlest og forståelig for den som tar seg tid. Verdt å stikke innom er også  www.varsom.nowww.ngi.nowww.friflyt.no.

Ingenting er som å komme hjem fra en topptur etter fantastiske forhold i fjellet. Skyfri himmel, godt turfølge, nydelig snø og kunnskap i sekken som gjør at man tar gode trygge valg fra start til slutt.  Har du plass til mer kunnskap i sekken din? Hvorfor ikke fylle den med et kveldskurs, et grunnkurs, et videregående kurs, et instruktørkurs eller en workshop.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar